BDK

Veido kūdras bānīša muzeju

«Bānīša Draugu klubs» kopā ar brīvprātīgajiem palīgiem šogad ražīgi strādājuši pie kūdras muzejdzelzceļa izveides.

Pēdējā laikā publiskajā telpā notiek aktīvas, brīžiem pat asas diskusijas par ātrgaitas dzelzceļa līniju «Rail Baltica», kura nākotnē savienos Baltijas valstis ar pārējo Rietumeiropu. Kamēr Eiropas sliežu ceļa platuma dzelzceļš ir vēl tikai uz «papīra», Ķekavas novada Baložos, 15 minūšu brauciena attālumā no Rīgas centra, jau vairākus gadus notiek kādreizējā kūdras ieguves dzelzceļa atjaunošanas darbi, kas tiešām ir šaursliežu – šo sliežu platums ir 750 milimetri.

Mantojums

Baložu kūdras fabrika dibināta pēc 2. Pasaules kara, 1947. gadā. Kūdras transportēšanai izbūvētā šaursliežu dzelzceļa tīkla garums sasniedza gandrīz 30 kilometrus. Lai kūdru varētu transportēt uz platsliežu vagoniem, šaursliežu līnija bijusi savienota ar Baložu dzelzceļa staciju, kura atrodas uz līnijas Rīga – Jelgava. Pēc PSRS sabrukuma kūdras krājumi un ieguves apjomi purvā samazinājās, līdz ar to šaursliežu dzelzceļa līnijas pamazām nojauca. Līdz mūsdienām saglabājušies tikai 2,5 kilometri sliežu ceļu no fabrikas līdz vienam no kūdras ieguves laukiem.

Atjaunoti vairāki sliežu ceļi 

Lai arī mūsdienās kūdras ieguvei dzelzceļu gandrīz vairs neizmanto, tam kā industriālajam mantojumam ir liela kultūrvēsturiskā vērtība, par kuru jāstāsta sabiedrībai. Aktivitātes kūdras muzejdzelzceļa izveidei organizē biedrība «Bānīša Draugu klubs» kopā ar brīvprātīgajiem palīgiem.

Šausliežu dzelzceļa atjaunošanas darbi šogad bijuši īpaši ražīgi. Atjaunoti vairāki sliežu ceļi, salabotas pārmijas un veikti ritošā sastāva remontdarbi. Kā «Meža Avīzei» atklāja «Bānīša Draugu kluba» vadītājs Dāvis Bušs, nākotnē sadarbībā ar Baložu kūdras fabrikas īpašnieci SIA «Pindstrup Latvia» šeit iecerēts izveidot muzejdzelzceļu un kūdras ieguves muzeju, kurā būs iespēja iepazīties ar tehnikas vienībām un pat pavizināties, piemēram ar drezīnu, vienlaikus iepazīstot, kā noris kūdras ieguve un kāda ir tās sociālekonomiskā ietekme un ietekme uz dabu.

Procesu var iepazīt talkās

Baložu apkārtnē ir virkne kūdras purvu, kas laika gaitā veiksmīgi ir sākuši atjaunoties (renaturalizēties), tā uzskatāmi norādot, ka purvu norakšana nav neatgriezeniska dabas vērtību zaudēšana, ja to dara ilgtspējīgi un saimnieciski. Kamēr muzejs ir tapšanas stadijā, interesenti aicināti uz talkām, kurās var iepazīties ar šaursliežu dzelzceļa tapšanas procesu un pielikt savu roku tā atjaunošanā. Kopumā šogad notikušas jau 13 talkas. Lai arī šogad atjaunošanas darbi beigušies, katrs, kam ir interese, aicināts uz pasākumiem 2016. gadā. Aktuālā informācija ir mājaslapā: www.bdklubs.lv.

Daudzveidīgais Baložu kūdras muzejdzelzceļa tehnikas kolekcijas sastāvs liek domāt, ka šī vieta nākotnē varētu kļūt par vienu no iecienītākajiem dzelzceļa interesentu galamērķiem Latvijā. Kolekcijā ietilpst motordrezīnas, kravas autodrezīna, platformas, sniegtīri, lokotraktori, kūdras vagoni, pasažieru vagons un pat unikāls strādnieku ēdināšanas ēdnīcas vagons darba kārtībā.

Raimonds Mežaks, mežkopis

Pārpublicēts no: http://www.mezaavize.lv/veido-kudras-banisa-muzeju/ 04.11.2015

Drukāt E-pasts