BDK

Kolekcijas pavasara pieaugums

Biedrības kolekcijā nokļūst lokomotīve-drezīna TU6D-0389, divi PV40 tipa pasažieru vagoni, divi sliežlicēja СРП-2 vagoni un ceļa remonta materiāli.

2017. gada pavasaris izvērtās aktīvi rosīgs jaunu eksponātu meklējumos, kas rezultējās arī kolekcijas paplašinājumā. Vispirms februāra sākumā uz Baložiem atceļoja lokomotīve-drezīna TU6D-0389, sīkāk par to varat izlasīt un apskatīt foto šeit: Lokomotīve-drezīna TU6D-0389. Reizē ar lokomotīvi no Lavassāres kūdras dzelzceļa kolekcijā nonāca arī divi LD24 tipa sniegtīri, divi kūdras vagonu tipveida ratiņi (vieni no tiem ar bremzēm) un divi hidrauliskie lokomotīvju remonta domkrati.

Februāra vidū BDK kolekcijā "strauji" pieauga pasažieru vagonu parks - no Zilākalna dzelzceļa Rāķu purva iecirkņa tika pārvesti divi PV40 tipa (modelis 48-051) pasažieru vagoni, kurus biedrībai izdevās iegūt kolekcijā pateicoties tās vairāku biedru aktīvam darbam un personīgam ieguldījumam, un arī savstarpēji izdevīgai sadarbībai ar uzņēmumu SIA "Klasmann-Deilmann Latvia".

Viens no vagoniem, kura numurs gan pagaidām nav zināms, ir pirmā izlaiduma sērijas (Demihovas mašīnbūves rūpnīca, bij. PSRS, aptuvenie ražošanas gadi: no 1955. gada līdz aptuveni 1970-to gadu vidum), tā virsbūve zonā zem logiem ir ar divām gofrām, vagona gala sienās nav iebūvēti astes signāli, bet gan uzstādīti kronšteini uzkarināmo signālu uzstādīšanai. Vagonam gan diemžēl nav saglabājies interjers, jo tas ilgstoši ir ticis izmantots Tēvgāršas purvā kā stacionārās darbnīcas (tādēļ arī lielākā daļa logu ir tikuši aizmetināti), savukārt vagonu pārvedot uz Rāķu purvu, tas ir ticis izmantots kā vienkāršs strādnieku pārvadāšanas vagons.

Otrs jauniegūtais pasažieru vagons ir ar numuru 4274, kurš jau ir otrā izlaiduma sērijas vagons (aptuvenais izgatavošanas gads: 1970-to gadu vidus), ar piecām virsbūves gofrām zonā zem logiem, kā arī ar iebūvētajiem elektriskajiem astes signāliem. Vagons saglabājies apmierinošā stāvoklī, tajā skaitā ar lielu daļu interjera elementu, taču, protams, būs nepieciešama tā tālāka restaurācija. Vagons tika izmantots savulaik visā Zilākalna dzelzceļa tīklā, un tajā skaitā kādu brīdi tika izmantots pārī ar ēdnīcas vagonu BC1-2183 (kurš biedrības kolekcijā nonāca 2012. gadā), par ko liecināja vienas no vagona gala durvīm, kas bija izņemtas no vagona PV40 Nr. 4274, un bija iemetinātas ēdnīcas vagona BC1-2183 ēdamzāles tambura gala sienā (kuram oriģināli nav starpvagonu pārejas durvju), attiecīgi no šī tambura izņemto drēbju pakaramo iemetinot vagona Nr. 4274 tambura gala sienā.

Savukārt aprīļa beigās biedrības kolekcijā nonāca virkne unikālu retumu - dāvinājumi no SIA "Līvānu kūdras fabrika" Borovkas iecirkņa: lokotraktora ESU1A-499 atliekas, kā arī divi vagoni no СРП-2 sliežlicējvilciena. Lokotraktors ESU1A-499 ražots 1976. gadā Gubinskas kūdras uzņēmumā, bij. PSRS, sākotnēji ticis ekspluatēts Līvānu kūdras dzelzceļā, un pēc Borovkas iecirkņa dzelzceļa uzbūves (~1986. gadā) tas ticis pārvests uz turieni, kur kalpojis vien tikai apmēram piecus gadus. Šis lokotraktors ir tikai nedaudz jaunāks par Baložu dzelzceļā vēsturiski saglabājušos lokotraktoru ESU1A-481 un kopumā sērijas ESU1A lokotraktori ir nu jau ļoti reti sastopami, un šobrīd BDK kolekcijā ir abi divi vienīgie Baltijā saglabājušies šīs sērijas eksponāti. Lokotraktors ESU1A-499 saglabājies tikai daļējā komplektācijā, tam nav dzinēja un lielākā daļa kabīnes aprīkojuma, taču nākotnē paredzēta vismaz vizuāla tā restaurācija, kā arī ritošās daļas mezglu izmantošana lokotraktora ESU1A-481 remontam.

Izveidojot Borovkas kūdras ieguves iecirkni, vienlaikus ar lokotraktoru ESU1A-499 uz to bija pārceļojis arī ļoti sens sliežlicējs - СРП-2 sērijas, ražots Kambarkas mašīnbūves rūpnīcā, bij. PSRS, 1968-tajā gadā. Šādus sliežlicējus ražoja nevis kūdras ieguves nozarei, bet gan mežizstrādes dzelzceļiem, tie bija domāti darbam kopā ar MD54-4 lokotraktora bāzes energoagregātu, tāpēc pats sliežlicējs kā tāds jau bija reta parādība kūdras dzelzceļam, un mūsdienās nu jau iespējams tas ir vienīgais saglabātais šādas sērijas sliežlicējs pasaulē. Biedrības kolekcijā nonāca sliežlicēja galvas vagons (ar demontētu krāna konstrukciju) un viena sliežu posmu platforma (pilnā komplektācijā).

Papildus no SIA "Līvānu kūdras fabrika" kā dāvinājums tika saņemti arī 13 gab. sliežu posmi ar R24 sliedēm un dzelzsbetona gulšņiem, kā arī PV40 tipa pasažieru vagona rezerves daļas - logu rāmji ar visiem stikliem, bremžu sistēmas daļas un virkne citu noderīgu materiālu, kas noderēs mūsu kolekcijas vagonu atjaunošanai! Izmantojot iespēju apvienot transportēšanu, biedrības entuziasti no netālā bij. Stružānu kūdras dzelzceļa pārveda arī 172 gab. dzelzsbetona gulšņus, kas noderēs Baložu kūdras dzelzceļa sliežu ceļu remontam!

Sadarbība ar uzņēmumu SIA "Līvānu kūdras fabrika" iezīmējas ilgtermiņa plaknē, un nākotnē gaidāmi vēl daži eksponāti, kas varētu atceļot mūsu muzeja krājumā. Viens no tiem - kūdras lauku kartu grāvju rakšanas frēze МТП-32А Nr.686, izgat. 1978. gadā, iesaukta par "lokatoru", kura gan izmēru dēļ pirms pārvešanas vēl uzmanīgi jāizjauc, tāpēc šoreiz tā tika tikai pārvesta no kūdras lauka (kurā bija iesprūdusi pārplīsušas kāpurķēdes dēļ) līdz darbnīcu teritorijai.

Liels paldies par dāvinājumu SIA "Līvānu kūdras fabrika", AS "Stružānu kūdras fabrika" un par atbalstu SIA "Klasmann-Deilmann Latvia".

      

Foto: D. Bušs, A. Galītis, S. Tretjakovs

 

 

 

Drukāt E-pasts